سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش کسب در آمد اینترنتی و خانگی ،کسب و کار

بررسی روش ها و نکات بهبود ui و ux وب سایت

    نظر

بررسی روش ها و نکات بهبود ui و ux وب سایت 

دو بخش بسیار مهم طراحی سایت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) است که به دلیل ارتباط بسیار نزدیک آن ها با یکدیگر، بسیاری از افراد هر دو را یکسان می دانند. بهبود ui و ux وب سایت می تواند نقش بسیار موثری در ارتقاء کیفیت سایت و افزایش میزان موفقیت آن داشته باشد. به همین دلیل است که اکثر طراحان حرفه ای وب بهبود عملکرد این دو بخش را در اولویت کار خود قرار می دهند.

بنابراین پیش از آن که بخواهید با روش های بهبود ui و ux وب سایت آشنایی پیدا کنید، بهتر است به طور کلی تفاوت آن ها را با یکدیگر درک نمایید. UI تجربه کلی بازدیدکنندگان از سایت است. در صورتی که UX چیزی است که کاربر با کلیک بر روی هر گزینه تجربه می نماید. بنابراین اصلی ترین چیزی که منجر به بهبود کیفیت سایت و ماندگاری کاربران می شود، UX یا تجربه کاربر است. با این وجود ارتباط میان این دو بخش مهم بسیار نزدیک است. به گونه ای که می توان UX را هدف و UI را راه رسیدن به آن تعریف نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با روش های بهبود ui و ux به طور کامل آشنا کنیم.

نحوه بهبود ui و ux وب سایت

اولین قدم برای بهبود ui و ux در وب سایت، ارتقاء کیفیت تجربه کاربری می باشد. زیرا در صورت ضعیف بودن قابلیت استفاده کاربران از سایت، قطعا کیفیت سایت نیز کاهش پیدا خواهد کرد. از مهم ترین نکات ضروری برای بهبود ui و ux وب سایت، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

موقعیت جغرافیایی IP

فعال سازی  موقعیت جغرافیایی می تواند به بهبود ui و ux در وب سایت برای دسترسی به فروشگاه های آنلاین و حساب های بانکی کمک کند. فراموش نکنید که بسیاری از افراد برای دستیابی به نیازهای خود مانند پیدا کردن مدارس، داروخانه و … سراغ سایت هایی می روند که دارای موقعیت جغرافیایی هستند.

تجزیه و تحلیل UX

نکته دیگری که برای بهبود ui و ux در وب سایت باید به آن توجه نمایید، اندازه گیری وضعیت فعلی تجربه کاربری سایت است. در این صورت می توانید در ارتقاء کیفیت سایت و بهبود عملکرد تجربه کاربری و رابط کاربر موفق تر باشید.

بررسی سرعت صفحه

افزایش سرعت بارگذاری صفحه از موثرترین نکاتی است که به بهبود کیفیت UI و UX وب سایت کمک می نماید. فراموش نکنید که هر چقدر سرعت باز شدن صفحه بیشتر باشد، کاربران تمایل بیشتری به بازدید از سایت شما خواهند داشت.

دیگر نکات موثر در بهبود ui و ux وب سایت

نکات دیگری نیز وجود دارند که می توانند به بهبود عملکرد UI و UX در وب سایت کمک نمایند. از مهم ترین این نکات می توان به ایجاد سرفصل های هدفمند و در نظر گرفتن فضای سفید هنگام طراحی سایت اشاره نمود. همچنین برطرف نمودن مشکلات دسترسی به وب سایت و انتخاب کلمات کلیدی مناسب و تاثیرگذار نیز در بهبود تجربه کاربری نقش بسیار موثری دارند. البته هنگام طراحی سایت و بهبود تجربه کاربری و رابط کاربر نباید از اهمیت سازگاری وب سایت با هویت برند و ثبات آن غافل شد.

پیشرفت های سایت با بهبود ui و ux وب سایت

به طور کلی بهبود ui و ux در وب سایت به منظور ایجاد یک تجربه کاربری ایده آل برای مخاطبین انجام می شود. برای اینکه بتوانید میزان ارتقاء و پیشرفت سایت خود را پس از بهبود عملکرد ui و ux ارزیابی نمایید، باید ابتدا نیازهای سایت و ایرادات آن را اندازه گیری نمایید. سپس با توجه به نمره ای که به آن می دهید، برای افزایش کیفیت آن اقدام کنید. به طور مثال در صورتی که سایت شما کاربری تجاری دارد، برای ارتقاء آن باید به دو اصل فروش و تبدیل توجه داشته باشید. فروش هدف سایت (ui) و تبدیل عملکردی است که تجربه بازدید از سایت را به فروش (ux) می رساند.

تغییراتی که برای بهبود ui و ux در وب سایت ایجاد می شوند، شاید در ظاهر کوچک و بی اهمیت جلوه کنند اما می توانند تاثیرات شگفت انگیزی را به همراه داشته باشند. به طور مثال زمانی که صفحات سایت شما برای بارگذاری به 5 تا 6 ثانیه زمان نیاز دارند، قطعا کاربران زیادی از آن ها بازدید خواهند نمود. اما تصور کنید که این زمان را به 1 تا 2 ثانیه کاهش دهید. شاید چند ثانیه تغییر در ظاهر اهمیتی نداشته باشد. اما قطعا همین تغییر چند ثانیه ای تعداد کاربران سایت شما را چند برابر خواهد نمود. از طرفی میزان رضایت کاربران را از بازدید سایت شما افزایش خواهد داد.

چگونگی بهبود رابط کاربری پس از طراحی سایت

همانطور که گفته شد عوامل فوق می توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود ui و ux در وب سایت داشته باشند. اما این موضوع که عوامل ذکر شده چگونه می توانند به بهبود تجربه کاربری و رابط کاربر کمک نمایند، را می توان به وضوح بررسی نمود.

تعیین موقعیت جغرافیایی

تعیین موقعیت جغرافیایی می تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از تقلب داشته باشد. سایت هایی که با موفقیت IP را فعال می نمایند، می توانند امکان هرگونه کلاهبرداری از سایت را به حداقل برسانند.

ایجاد سازگاری در سایت

این مورد نیز از دیگر عوامل بهبود ui و ux وب سایت محسوب می شود. زمانی که این نکته مورد توجه قرار می گیرد، کاربران با وضوح بیشتری می توانند از صفحات مختلف سایت دیدن کنند. برای ایجاد سازگاری باید تمامی چک لیست ها، منوها و … از ثبات برخوردار باشند، تا کاربران هنگام استفاده از آن ها دچار سردرگمی نشوند.

 ارتقاء کیفیت بخش دعوت به اقدام

 این بخش در سایت نیز از دیگر نکاتی است که می تواند به بهبود ui و ux وب سایت کمک نماید. این بخش به خصوص در سایت هایی که با هدف فروش آنلاین ایجاد شده اند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین ارتقاء آن می تواند علاوه بر افزایش کیفیت تجربه کاربری و رابط کاربر به موفقیت بیشتر سایت کمک کند.

بهبود کیفیت این بخش نهایی ترین و در عین حال کلیدی ترین نکته ای است که باید به آن توجه شود. زیرا تمامی مواردی که به منظور ارتقاء یک سایت و بهبود تجربه کاربران انجام می شوند، در نهایت می خواهند که افراد بیشتری از این بخش استفاده نمایند.